Работа с реестром (на укр. языке)

 

Автор: Володимир ЄНІЧ, адвокат судового департаменту

Спеціально для видання Український юрист

 

 

 

1. З якими реєстрами вам найчастіше доводиться мати справу? Чи зручно вам з ними працювати? Чи оперативно у реєстрі оновлюється інформація? Як би ви радили адміністратору покращити роботу реєстру?

 

Думаю,нікого не здивую, вказавши у якості таких реєстрів основну трійку:

     - Єдиний державний реєстр судових рішень;

     - Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань – два безкоштовних ресурси із відкритим доступом;

     - Державний реєстр речових прав на нерухоме майно – зі спеціальним доступом.

 

Для тих, хто працював з даними ресурсами з моменту початку їх функціонування, поточний рівень можливостей та якості роботи цих сервісів є доволі високим в порівнянні з версіями 5-річної давності. Однак це ще не той високий рівень як у іноземних аналогів.

 

Особисто мені судовий реєстр видається доволі архаїчним, з незручним та неточним пошуком інформації. Натомість реєстр юридичних осіб містить доволі якісний функціонал, з яким зручно працювати.

 

Окремо хочу виділити питання своєчасного оновлення інформації. Наприклад, реєстр речових прав або юридичних осіб систематично оновлюється - відомості вносяться фактично у онлайн-режимі. І це є значним досягненням, особливо якщо згадати, що в минулому проведення реєстраційної дії відносно підприємства або реєстрації права власності потрібно було чекати декілька днів.

 

Проте виникають труднощі із судовим реєстром у контексті нових правил проведення реєстраційних дій. Враховуючи, що державний реєстратор має звіряти текст поданого на реєстрацію рішення з текстом, розміщеним у реєстрі, дуже хотілося аби відповідні судові рішення з’являлися у мережі не пізніше ніж через день, або й одразу від дати складення повного тексту відповідного судового рішення.

 

2. Які проблеми найчастіше виникають з державними реєстрами? Чи бачите ви шляхи для вирішення цих проблем?

 

Крім вищезазначений, суттєвою проблемою є неповність реєстру речових прав на нерухоме майно. Парадокс в тому, що Міністерство юстиції України запровадив даний реєстр як доволі якісну систему миттєвої і доволі доступної реєстрації прав, але питання подальшого наповнення бази даними відповідних органів, що обліковували права на земельні ділянки та БТІ, навіть не постає у порядку денному.

 

Очевидно, що боротьба Мін’юсту за скорочення термінів реєстрації з декількох днів до декількох хвилин виглядає гротескно на фоні невирішуваної проблеми того, що для реєстрації певних прав необхідно брати, скажімо, довідку БТІ.

 

3. Чи повинен вхід у державний реєстр бути вільним? Чи доцільно ускладнювати роботу з реєстром, наприклад, за рахунок підтвердження того, що «я не робот»?

 

Питання до певної міри вирішено – ті реєстри, які наразі відкрито  - судовий, реєстр юридичних осіб (частково, але у найголовнішій частині), реєстри ДФС, або реєстр інформації відносно акціонерних компаній будуть відкритими і надалі, і така позиція видається обґрунтованою – наявність подібної відкритої інформації дозволяє малому та середньому бізнесу вирішувати свої базові питання – типу перевірки добросовісності контрагента.

 

Наявність/відсутність капч та інших подібних верифікаційних сервісів фактично проблем не створює – якщо це необхідно для унеможливлення певних видів атак на ресурси та забезпечення їх належного функціонування, то з таким підходом можна погодитися.

 

4. Якого реєстру вам не вистачає для ефективнішої роботи?

 

Треба відзначити, що основна інформація, яка необхідна для роботи юриста, в цілому, наявна, тому можна говорити про удосконалення наявних ресурсів та їх ефективніше наповнення. Реєстр прав власності обов’язково має бути доповнений даними до 2011 року. Точно більш функціональним міг би бути судовий реєстр та деякі менш запитувані реєстри, наприклад, реєстр прав на винаходи та знаки для товарів та послуг.

 

Здається найближчим часом буде вирішено питання відносно відкриття баз даних митниці. Можливо доцільним би було відкриття принаймні для адвокатів даних щодо судимостей.

 

Подобається ідея, що впроваджується на сайті danimist.org.ua відносно систематизації на одному ресурсі різноманітних даних. Можливо такий ресурс міг би включати і рішення органів місцевого самоврядування, які містяться на значній кількості різноманітних ресурсів та потребують систематизації.

comments powered by Disqus


Подпишитесь на новости AverLex

*обязательные поля
У Вас есть вопросы? Звоните прямо сейчас: +380 (44) 300-11-51 [Круглосуточно]