ОЧЕНЬ ОСОБЕННЫЙ СТАТУС ДОНЕЦКИХ И ЛУГАНСКИХ ТЕРРИТОРИЙ (НА УКР. ЯЗЫКЕ)

Автор: Артем Кравченко, адвокат кримінально-правового департаменту

 

Мабуть у кожного з юристів у власній колекції є смішна історія, ключовою фразою якої є «Ти ж юрист!». Сьогодні, на жаль, приводів для сміху не так багато, тому ми вирішили і цей вираз перенести з категорії анекдотів в категорію об’єктивної юридичної оцінки. Інколи дійсно корисно виключити емоції, особливо, якщо вони в основному негативні, а включити цей самий «Ти ж юрист». Саме так ми оцінювали Закон України «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської обрастей» від 16.09.2014. Знаєте, і ми виявили в ньому дуже багато хитрощів, які спрямовані на встановлення миру та на збереження території.

 

 

Почнемо з основних причин прийняття цього Закону. Він є наслідком домовленостей між двома сторонами, тобто двосторонній обмін поступками: сторона агресор (чи то провокатор, організатор, частковий виконавець) військового конфлікту припиняє військове вторгнення в обмін на легітимізацію республік в районі окупованих територій з можливістю їх виходу зі складу України та приєднання до Російської федерації. Такі наміри підтверджують слова пана Пургіна в ефірі каналу «Россия 24»: "Мы со своей стороны ведем речь о территориях бывших Донецкой и Луганской областей, их административной границе. Мы не претендуем на другую территорию Украины, но настаиваем на том, что эта территория наша, и мы должны будем нести за нее ответственность".

 

Однак, як би не здавалось інакше, ці наміри не входять в політику нинішнього керівництва країни. Представниками влади на підтвердження виконання так званих Мінських домовленостей створено законодавчий акт, якій по своїй суті балансує між домовленостями України та Російської федерації та інтересами цілісності української держави.

 

З чого ми робимо такі висновки? Давайте разом проаналізуємо наступні положення!

 

По-перше, в основу створеного Закону (як йдеться ще в преамбулі) покладені плани країни на відновлення правопорядку в окремих районах Донецької та Луганської областей, нормалізації  обстановки, відновлення життєдіяльності, тобто, створення усіх умов для повернення населення у звичний ритм життя.

 

Що можна побачити, якщо перекласти ці положення юридичною мовою? А те, що в преамбулі використовується ряд сталих «соціальних» виразів. Керівництво країни показує свою турботу про жителів східних регіонів і (тепер ще уважніше налаштовуємось) на передодні виборів заспокоює потенційних виборців, які мають неоднозначну позицію щодо цілісності країни. Вуаля!

 

По-друге, цей документ дуже схожий на принцип «кубика-рубика». В розібраному вигляді по окремим нормам виходить, що наша влада здалась на користь вимог Росії, але зібравши все до купи бачимо його багатогранність. «Просим любить и жаловать!»:

 

ХИТРІСТЬ № 1

Держава акцентує на забезпеченні підтримки населення Донецької та Луганської областей в соціальному плані, погоджується на відповідальність за цю територію.

 

ХИТРІСТЬ № 2

З попередньої думки можна провести ланцюжок до того, що в державі організовуються вибори, отже підтримку отримують виборці – громадяни УКРАЇНИ.

 

ХИТРІСТЬ № 3

В результаті Мінських домовленостей цим Законом було закріплено ОСОБЛИВИЙ СТАТУС територій на Сході. Україна зі своєї сторони дотрималась поставлених умов, так? Але тут і починається найцікавіше!.. 

 

 

Розберемось в понятті «Особливий статус території». Він передбачає створення окремих державних органів, прийняття своїх законодавчих актів тощо. А що у нас передбачено в Законі? Майже всі статті даного Закону містять частину норми з натяком на повну свободу влади Донецького та Луганського регіонів, однак інша ж частина норми залишає централізовану владу: як мінімум не надає механізму реалізації процесу децентралізації, а як максимум відсилає до центральних органів державної влади України!

 

Виходить від реального «ОСОБЛИВОГО СТАТУСУ» тільки сама назва з деякими розширеними правами! З аналізу Закону вбачається, що законодавство України діє в цих районах, так як і на всій території України, за виключенням наступних окремих положень:

 

Неможливість дострокового припинити повноваження депутатів місцевих рад і посадових осіб, обраних на позачергових виборах,

призначених Верховною Радою України на 7 грудня 2014 року (ст.ст. 5, 10 Закону)

 

Дане положення не надає спеціальних прав для виконавчої влади регіонів (наприклад, прийняття рішень про проведення референдуму тощо), а в разі прийняття неадекватних рішень такими органами лише погіршує положення виборців, що обрали цих осіб та змушує їх «терпіти» до кінця строку повноважень.

 

«Особливий порядок» призначення керівників органів прокуратури і судів

 

Відповідно до статті 5 Закону такий порядок передбачає лише участь органів місцевого самоврядування у вирішенні цих питань, а не закріплює повноваження пропонувати чи призначати керівників цих судових та правоохоронних органів. Тобто, такі рішення повинні прийматись, як мінімум, за погодженням державних органів, які за законодавством України мають повноваження призначати керівників органів прокуратури і судів. Поряд із цим, інші правоохоронні та контролюючі органи формуються та діють відповідно до чинного законодавства України.

 

Створення загонів народної міліції

 

Новий орган, не в системі МВС України, на який покладається виключно функція з реалізації охорони громадського порядку в населених пунктах цих районів. Відповідно до статті 9 Закону, такі загони народної міліції утворюються на добровільних засадах із числа громадян України, які постійно проживають у відповідних населених пунктах цих районів. По-перше, так чи інакше на території, що зазнала військової окупації, більш ефективним є створення таких підрозділів на кшталт Добровільно народної дружини (ДНД), по-друге, даному органу надаються виключно функції з охорони громадського порядку та в-третє, вся їх діяльність буде регулюватись законами України (які ще не прийняті).

 

Сприяння розвитку в окремих районах Донецької  та Луганської областей транскордонного співробітництва

 

Здійснюється місцевими органами влади та самоврядування знову ж таки у межах компетенції, встановленої  законом (стаття 8 Закону). Слушним є не прийняття Верховною Радою України законів, які б дозволяли укладати угоди, що загрожують цілісності території країни і все!

 

Запровадження законом відмінного від економічного режиму здійснення господарської та інвестиційної діяльності

 

Відповідно до статті 7 Закону, для впровадження сталого соціально-економічного розвитку окремих районів Донецької та Луганської областей Кабінет Міністрів України затверджує державну цільову програму. В ній зазначаються заходи, завдання та показники, які спрямовані на створення умов для комплексного та збалансованого розвитку цих регіонів. Отже ми бачимо, що неможливо залишити без уваги та допомоги постраждалі регіони, які країна вважає своїми. Це по суті також є позитивним кроком, незважаючи на додаткові бюджетні  витрати, адже дозволяє наблизити населення цих регіонів до думки про важливість цілісності країни.

 

Недопущення кримінального переслідування, притягнення до кримінальної, адміністративної відповідальності та покарання  осіб – учасників подій на території Донецької, Луганської областей, органів влади та їх посадових (службових) осіб, підприємств, установ, організацій усіх форм власності з приводу зазначених подій

 

Враховуючи масовість сепаратистського настрою серед місцевого населення, реальна реалізація заходів з притягнення до відповідальності зазначених суб`єктів є неможливою. Одним із вірних рішень є застосування аксіом теорії держави та права щодо запровадження глобальної амністії.

 

 

Отже, навіть з такого короткого аналізу такого ж короткого Закону можна зробити висновок про його безпечність та направленість на збереження цілісності України. Цей Закон справедливо можна назвати «політично-правовим», тобто таким, що поєднав політичну хитрість та дотримання договірних норм.

 

Загалом критичне негативне ставлення до Закону та його небезпечність для інтересів країни висловлюють потенційні опоненти нинішньої влади на виборах, які взагалі не вникають в суть його норм. 

 

А ось як відреагує Росія на такий фінт думаємо дізнаємось дуже скоро.

comments powered by Disqus


Подпишитесь на новости AverLex

*обязательные поля
У Вас есть вопросы? Звоните прямо сейчас: +380 (44) 300-11-51 [Круглосуточно]